Column in de Trouw

17 november 2021

Sofie van de Waart schrijft columns voor de Trouw.
Deze keer schrijft zij over haar ervaringen bij Explora!

Alle tijd en moeite die we in deze leerling gestopt hebben,
betaalt zich met deze vier woordjes uit

10 november 2021

Ilove my life. Vier woordjes. Niet heel bijzonder. Maar toen de moeder van onze leerling deze woorden zag, vertelde ze het aan de juf. Die belde mij. Wij vertelden het tegen de intern begeleidster, tegen de directie. En iedereen voelde: alle tijd, moeite en geld die we in Explora gestopt hebben betaalt zich met deze vier woordjes uit.

Dit meisje ging vorig jaar ogenschijnlijk met plezier naar haar reguliere groep. Een lieve juf, leuke vriendinnetjes. Een knap meisje om te zien met een fijn gezicht. Hoogbegaafd en in de klas niet opvallend. ‘Aangepast succesvol’, zouden we dit type meisje noemen in vakjargon.

Grote spanningen
Maar onder de oppervlakte speelde er veel. Het aanpassen naar het niveau van de klas, de verveling ondanks de aangepaste leerstof en de frustraties die ze zelf moeilijk kon benoemen kwamen er thuis uit. Woede-uitbarstingen, weglopen van huis, grote spanningen met weerslag op het hele gezin.

Een jong meisje dat zó ongelukkig was geworden doordat het onderwijssysteem niet passend was, terwijl wij er op school nauwelijks iets van merkten. Vanwege de uitzonderlijke situatie hebben we haar vervroegd naar Explora laten gaan om te kijken of dat effect zou hebben op haar problemen, of dat er toch gespecialiseerdere hulp nodig was.

Na een maand kregen we al de eerste voorzichtige positieve geluiden. Minder opstandig thuis, minder driftig, beter in haar vel. En dan nu, na minder dan zes maanden hoogbegaafdenonderwijs deze vier woorden. I love my life.

Opgebloeid
Ik bel met moeder en ze vertelt dat ze een ander kind thuis heeft. Opgebloeid, vrolijker, ze vertelt over school, ze uit haar gevoelens. En weer sta ik versteld wat een verschil écht passend onderwijs kan maken. Een kleine groep, minder prikkels, meer uitdagende stof en vooral; ontwikkelingsgelijken.

In onze andere groep zit een meisje met autismespectrumstoornissen (ASS), dat niet sprak in het openbaar. Afgelopen donderdag ontving ik een team van het samenwerkingsverband en ze stak zelf haar vinger op om hen iets te vertellen. Ze vertelde dat ze veranderd was door Explora. Ze durfde zichzelf te zijn en meer voor haar mening uit te komen omdat ze merkt dat haar klasgenoten haar beter begrijpen. Ik herkende haar bijna niet, was dit het meisje dat we in de eerste maand bijna niet konden verstaan?

Wat mij het meest treft aan deze voorbeelden is de eenzaamheid die kinderen in de jaren ervoor hebben ervaren. Ook al heb je een fijne juf, ook al heb je leuke klasgenoten, wanneer je je zó anders voelt dan de rest kun je je heel alleen voelen. En zodanig vastlopen dat wij, binnen ons schoolsysteem, hoe hard we ook ons best doen, sommige leerlingen ziek maken in plaats van helpen. En ik, I love my life, omdat ik mee mag werken aan écht passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen.

Onderwijscolumnist Sofie van de Waart- Govaert was acht jaar juf op verschillende basisscholen. Daarna is ze leerlingen individueel gaan begeleiden, onderwijsadviseur geworden en hoogbegaafdenspecialist. Ze woont en werkt in Noord-Brabant.